Komunikacja pod kontrolą – korzyści ze szkolenia medialnego

Powiększ

Szkolenie medialne to nauka rozmowy z dziennikarzem. Wskazuje, jak formułować myśli i komunikaty oraz na czym się koncentrować. Daje poczucie pewności i zrozumienia, które w komunikacji są najważniejsze.

Mało kogo trzeba obecnie przekonywać do konieczności komunikacji. Rośnie przekonanie, że działania biznesowe musi wspierać odpowiednie porozumiewanie się z otoczeniem. Większość menedżerów ma świadomość, że obecność w mediach oraz budowanie marki przynosi wymierne korzyści. Coraz ważniejsze jest też kreowanie twarzy firm, więc i tzw. personal branding. To menedżerowie i eksperci są często nośnikami zaufania dla marki. Więcej o kwestii samych komentarzy eksperckich napisał mój kolega Jacek Dembicki w tym artykule.

W komunikacji kwestią kluczową jest zrozumienie partnera oraz jego intencji. Właściwe przygotowanie procesu może uchronić przed błędami i wykluczyć nieporozumienia. Wychodząc z przekazem do mediów, trzeba te media poznać. Przed rozmową z dziennikarzem, należy zrozumieć jego potrzeby − jakich informacji szuka i na czym mu zależy. Warto jasno sprecyzować przekaz i pożądany efekt. Szkolenie medialne ma za zadanie wzmocnić prawidłowe nawyki i obalić mity, które mogły się ukształtować w przeszłości. Praktyczne ćwiczenia to świetna okazja, aby przygotować się do wystąpień publicznych poprzez określanie celów komunikacji i ich realizowanie niezależnie od nastawienia dziennikarza.

Czego nauczysz się na szkoleniu medialnym?

W mediach nie wystarczy mieć rację. Trzeba również umiejętnie ją skomunikować. Szkolenie medialne koncentruje się na takim odpowiadaniu na pytania, by przekazać intencje i wartości, na których zależy nam, firmie lub reprezentowanej instytucji. Te komunikaty kluczowe powinny pojawić się w wywiadzie niezależnie od stopnia dziennikarskiej dociekliwości, a odpowiedzialność za ich wyrażenie spoczywa na nadawcy komunikatu.

Na spotkaniach omawia się, czym cechują się popularni eksperci medialni. Zyskujesz wiedzę o języku, jakim należy mówić do reportera newsowego w popularnej stacji telewizyjnej, a jakie słowa dobierać w kontaktach z prasą specjalistyczną. Zrozumiesz, czy warto zaprzyjaźnić się z dziennikarzem i żartować na tematy z otoczenia biznesowego. Uczysz się selekcjonować treści, które warto komunikować oraz identyfikować odpowiednich adresatów przekazu. Szkolenie sprawia, że minimalizujesz tremę i możesz szybciej wyciągać wnioski z własnych błędów. Poruszana jest również kwestia autoryzacji wypowiedzi i kiedy warto z takiej formy zabezpieczenia skorzystać.

Dobre szkolenie to w znacznej części zajęcia praktyczne. Chodzi tu m.in. o konkretne wskazówki, jak radzić sobie z trudnymi pytaniami dziennikarzy oraz rozmowami o podwyższonym ryzyku komunikacyjnym – dotyczącymi np. firmowego kryzysu. W trakcie sesji pytań staje się zrozumiałe, dlaczego dziennikarz zadaje tak dociekliwe pytania i jakich może używać sposobów, by uzyskać pożądane wypowiedzi.

Poznaj i wykorzystaj swoje predyspozycje

Niektórym występ przed mikrofonem i kamerą przychodzi łatwo. Inni potrzebują ćwiczeń, aby oswoić się z nowym środowiskiem. Zdarzają się też osoby, które powinny wchodzić w kontakty z mediami tylko w określonych sytuacjach. Szkolenie weryfikuje predyspozycje do wystąpień w mediach, co pozwala uniknąć kosztownego błędu w komunikacji.

Dzięki wiedzy o zdolnościach poszczególnych osób, firma może lepiej rozłożyć kompetencje działu komunikacji i uformować go tak, by każdy czuł się dobrze w swojej roli. Na przykład osoba, która niespecjalnie dobrze czuje się przed mikrofonem lub kamerą, często doskonale radzi sobie w dwugodzinnej rozmowie z dziennikarzem piszącym do eksperckiego magazynu.

Szkolenie medialne to coś więcej

Warsztat weryfikuje nasze umiejętności i zdolności nie tylko w zakresie wystąpień medialnych, ale również wystąpień publicznych, a idąc szerzej, całej sfery komunikacji. Swoje wystąpienia ćwiczą przecież nie tylko politycy do przedwyborczych debat. Praktyka czyni mistrzów również z prezesów korporacji, menedżerów i ekspertów.

Posłużę się tu przykładem prezesa pewnej spółki, który przystąpił do warsztatów z przekonaniem, że nie do końca się nadaje do rozmów z mediami. Dostrzegł jednak tak duży potencjał w szkoleniu, że poprosił o całą serię kolejnych spotkań. Jego intencje były czysto pragmatyczne. Ocenił, że praca nad narzędziami komunikacji będzie procentować w wystąpieniach publicznych, które wygłasza oraz negocjacjach biznesowych. Dwa miesiące ćwiczeń zaowocowało większym poczuciem pewności i lepszym zrozumieniem u odbiorców.

Krzysztof Kurek – senior PR specialist w SAROTA PR. Wieloletni reporter i dziennikarz RMF FM, Radia Eska i Radia Zet oraz specjalista od marketingu i PR produktowego. Jako dziennikarz zajmował się tematami technologicznymi, gospodarczymi, ekonomicznymi oraz rynkiem kapitałowym. Od niemal 20 lat szkoli w zakresie autoprezentacji oraz wystąpień medialnych przedstawicieli biznesu, świata technologii, prokuratorów, prawników, sędziów, sportowców i ekspertów finansowych.

Materiały dodatkowe

wersja do druku