Komunikacja jako filar w branży nowych technologii

Powiększ

Nawet najlepsza technologia ma znacznie mniejsze szanse na zaistnienie w szerokiej świadomości odbiorców bez odpowiedniej strategii komunikacyjnej. Znajomość specyfiki branżowej i nabyte doświadczenie są niezwykle istotne w procesie określania tego, w jaki sposób i do kogo będziemy mówić, aby osiągnąć założone cele biznesowe.

Mówienie o technologiach przystępnym i praktycznym językiem bywa wyzwaniem. Im bardziej specjalistyczne i zaawansowane jest dane rozwiązanie, tym to zadanie jest trudniejsze.

Dlatego wsparcie specjalistów ds. komunikacji jest dziś jednym z kluczowych elementów sukcesu dla firm z sektora nowych technologii. Dzięki temu, że są oni w stanie dobrze wczuć się w rolę odbiorcy, potrafią zwrócić uwagę na rzadko dostrzegane, a mające duże znaczenie, aspekty komunikacyjne. Eksperci w tej dziedzinie są nie tylko skutecznymi nadawcami, ale umieją też zbierać i identyfikować najważniejsze sygnały pochodzące z otoczenia firmy.

Oto pięć przykładów na to, w jaki sposób doświadczenie i wiedza osób zajmujących się na co dzień komunikacją mogą pomóc technologii wpłynąć na szerokie wody.

1. Wyznaczą i podkreślą rdzeń komunikacji

Komunikacja o technologii powinna opierać się na przekazie o tym, na jaki problem czy też potrzebę odpowiada dane rozwiązanie. Dla większości odbiorców najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: „co zyskam?”, Oczywiście zidentyfikowanie problemu i niszy rynkowej powinno nastąpić na etapie projektowania produktu. Specjaliści od komunikacji znajdą jednak sposób, by przekaz korzyści skutecznie dotarł do odbiorców. Odbiorca (zarówno potencjalny klient, partner biznesowy jak i dziennikarz) musi w pierwszych chwilach obcowania z komunikatem poznać jasne powody, dla których powinien zainteresować się danym rozwiązaniem. Takim powodem może też być unikalność na rynku. Specjaliści ds. komunikacji mający dobre rozeznanie w branży są w stanie szybko poznać produkt i określić jego mocne strony na tle konkurencji. Warto więc zaufać ich ocenie tego, na co położyć nacisk w strategii.

2. Dobiorą słowa

Z dynamicznym rozwojem technologii wiąże się stały napływ nowych pojęć, będących zazwyczaj zapożyczeniami z języka angielskiego. Doświadczeni specjaliści będą wiedzieli, kiedy i jak je przetłumaczyć, czy też jakiego odpowiednika użyć, by komunikat był zrozumiały przez jak największą grupę odbiorców. Oprócz tego wyprowadzą przekaz z gąszczy skomplikowanej terminologii do klarownej i łatwo zrozumiałej formy.

3. Zobrazują przekaz

Żyjemy w erze komunikacji opartej na obrazie. Eksperci PR wskażą, jakiego rodzaju zdjęcia, grafiki czy materiały wideo wzmocnią przekaz kluczowych komunikatów oraz wzbudzą pożądane wrażenie. W przypadku elektroniki użytkowej aspekt wizualny może być decydujący podczas decyzji zakupowej. Z kolei w przypadku technologii bardziej abstrakcyjnych czy oprogramowania, symbolika bywa jedyną drogą szybkiego i klarownego przekazania zasad ich działania. Odpowiedni specjaliści zapewnią również spójność przekazów występujących w różnych formach.

4. Określą kanały

Doświadczeni PR-owcy już na bazie pierwszych informacji o technologii, z którą mają mieć do czynienia będą w stanie określić kluczowe kanały komunikacji. Wiedzą, które media i liderzy opinii specjalizują się w danej dziedzinie i mogą wyrazić zainteresowanie rozwiązaniem. Co więcej, będą mogli wykorzystać zbudowane już z nimi relacje. Dokonają szczegółowej identyfikacji najbardziej adekwatnych kanałów dotarcia do danej grupy docelowej i rodzaju mediów, które jej przedstawiciele konsumują. A ponieważ rynek medialny stale się zmienia, bycie na bieżąco jest niezmiernie ważne.

5. Zadbają o detale i przygotują na trudności

Osoba odpowiedzialna za komunikację będzie zwracać uwagę na kwestie takie jak personalizacja przekazu (np. pod kątem specyficznego doświadczenia ważnego dziennikarza) czy podanie możliwie kompletnej specyfikacji technicznej danego rozwiązania. Wczuwając się w rolę odbiorcy przewidzi potencjalne wątpliwości i pytania i zrobi wszystko, by ograniczyć możliwość ich wystąpienia już na etapie projektowania przekazu.

Do konkretnych przypadków technologii można zaaplikować szereg specyficznych zaleceń i taktyk komunikacyjnych. Nie dysponując własnym zespołem w dziedzinie komunikacji warto rozważyć skorzystanie z usług wyspecjalizowanej agencji – szczególnie w przypadku działań na jej rodzimym rynku. Przedstawienie celów i przeprowadzenie konsultacji z ekspertami doprowadzi do stworzenia planu „uszytego na miarę”, który znacznie ułatwi drogę do sukcesu.

     

Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na LinkedIN.

Materiały dodatkowe

wersja do druku