5 rzeczy, których nauczysz się, pracując w PR

Powiększ

Praca w public relations, owszem, wymaga pewnych predyspozycji, ale jeszcze ważniejsza jest szybka nauka i wyciąganie odpowiednich wniosków. To, czego można nauczyć się, pracując w PR, pomoże nie tylko w sprawnym poruszaniu się w tej branży, ale również w nabyciu uniwersalnych kompetencji zawodowych. Oto pięć rzeczy, których uczy praca w public relations.

Komunikacja interpersonalna

Kontakt z klientem i dziennikarzami to woda na PR-owy młyn. Introwertycy wbrew pozorom nie są skazani na porażkę. Z drugiej strony ci, którzy lubią pracę z ludźmi i nie mają problemów z nawiązywaniem nowych znajomości, niekoniecznie się odnajdą w roli PR-owca. Komunikacja w public relations w dużej mierze opiera się na konkretach i wzajemnym poszanowaniu własnego czasu. Szczerość i jasność przekazu jest kluczowa, a atutem będzie także elastyczność. Rozmówcy mają odmienne preferencje komunikacyjne i potrzeby, interesują ich różne informacje . Aby nawiązać i utrzymać dobre relacje, trzeba być nie tylko kompetentnym rozmówcą, ale przede wszystkim dobrym słuchaczem.

Organizacja pracy

W public relations monotonia to rzadkość. Każdy dzień to nowe wyzwania, a gdy zaczyna ich być więcej, łatwo się pogubić. Właściwe usystematyzowanie pracy pozwoli zaoszczędzić czas i wyjść obronną ręką z trudniejszych sytuacji. Wszystkiego nie da się zaplanować, ale warto próbować tam, gdzie mamy kontrolę. Może w tym pomóc robienie notatek, stosowanie przypomnień czy korzystanie z metod grupowania zadań. Chaos jest jednym z największych wrogów PR-owca i nauczenie się, jak z nim walczyć, może zadecydować o sukcesie zawodowym.

Kreatywność

Zdania na temat tego, czy można nauczyć się twórczego myślenia, są podzielone. Jednak nie ma osoby, która nie ma żadnych pomysłów, a ich liczbę zawsze da się zwiększyć. Zespół, który jest doświadczony w przeprowadzaniu procesów kreatywnych, to zespół, który inspiruje i stwarza atmosferę sprzyjającą abstrakcyjnemu myśleniu. Słuchając innych i aktywnie biorąc udział np. w burzach mózgów, można nauczyć się, jak generować więcej pomysłów, bez względu na wenę czy samopoczucie.

Odpowiedzialność

W public relations odpowiedzialność nabiera szczególnego znaczenia. Zadaniem specjalisty od PR jest odpowiednie komunikowanie mediom spraw, które są ważne dla klientów. To stawia go na pierwszej linii komunikacji i czyni reprezentantem marek w relacjach z mediami − również tymi wpływowymi. Sukces klienta to przede wszystkim sukces sprawnego public relations. Nie oznacza to jednak, że w PR występuje jedynie odpowiedzialność indywidualna. Pracownik odpowiedzialny to taki, który dąży do osiągnięcia celu, zasięga rad i wsparcia członków zespołu, sprawnie i trafnie deleguje zadania oraz nie boi się niebanalnych rozwiązań. Odpowiedzialność w public relations to również zorientowanie na korzystny wynik i satysfakcję klientów oraz dziennikarzy.

Tworzenie trafnej i wiarygodnej komunikacji

Komunikat PR-owy to komunikat jasny i precyzyjny – hołdujący zasadzie „maksimum przekazu przy minimalnej liczbie znaków”. Umiejętność tworzenia treści w tym stylu jest ważna i jej nabycie pozwoli na sprawniejsze docieranie do dziennikarzy i innych odbiorców. Składa się na to również trafne określanie grup docelowych czy właściwy research informacji. To idealny przykład na to, że wyszkolony specjalista do spraw public relations to pracownik uniwersalny. Jest to szczególnie cenione przez klientów i pracodawców, ponieważ czasami mogą oczekiwać realizacji zadań, które niekoniecznie należą do stałego repertuaru PR-owca. Wymagane może być też zapoznanie się z zupełnie nową tematyką. Przykładem jest cyberbezpieczeństwo czy technologie smart home. Aby móc przygotowywać wartościowe komunikaty z tych obszarów, najpierw samemu należy zostać poniekąd specjalistą w danej dziedzinie. Jest to odpowiedź zarówno na potrzeby klienta jak i dziennikarza, który może oczekiwać wsparcia w przypadku bardziej skomplikowanych zagadnień. Wpływa to na wiarygodność, która jest podstawą wszelkich działań PR-owych.

Materiały dodatkowe

wersja do druku