Case study: Raport o budowie domów w Polsce

Powiększ

Oferteo.pl to serwis typu lead generator, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług.

Wyzwanie

Użytkownicy Oferteo.pl mogą poszukiwać towarów i usług wśród 1063 kategorii. Z biznesowego punktu widzenia kategorie dotyczące zleceń budowlanych stanowią bardzo ważną część działalności serwisu. Jak pokazują wewnętrzne statystyki Oferteo.pl, aż 57% zapytań złożonych w serwisie w 2016 roku dotyczyło właśnie branży budowlanej.

Dodatkowo bogate portfolio firm budowlanych zarejestrowanych w serwisie pozwala utrwalić wizerunek Oferteo.pl jako miejsca, w którym osoba planująca budowę lub remont znajdzie odpowiedniego wykonawcę. Z drugiej strony, duże zainteresowanie wyrażone przez osoby poszukujące wykonawców skłania nowe firmy do zakładania profili w Oferteo.pl, co w szybki i prosty sposób przekłada się na liczbę otrzymywanych przez nie zleceń.

W tym kontekście najważniejszym wyzwaniem komunikacyjnym było odpowiednie wyprofilowanie komunikacji – szerokie dotarcie do mediów z informacją o Oferteo.pl jako o serwisie dysponującym unikatowymi danymi na temat branży budowlanej, w którym obie strony kontraktu znajdą łatwo swojego kontrahenta. Odpowiedź na to wyzwanie miała się przełożyć na wzrost liczby zapytań ofertowych składanych w kategorii budowlanej w Oferteo.pl.

Rozwiązanie

Po przeanalizowaniu składanych w serwisie zapytań ofertowych stwierdzono, że dla mediów atrakcyjne będą dane dotyczące zleceń budowy domów. Wybrany zatem został kluczowy aspekt działania serwisu, co pozwalało skupić się na interesującym kontekście jego funkcjonowania, a nie na nim samym. Za wyborem tych danych przemawiały ponadto trzy argumenty:

  1. Kompleksowość


Temat budowy domu jest szeroki i obejmuje różne aspekty jego powstawania, od ceny i powierzchni działki, na której realizowana jest inwestycja, po wybór materiałów wykończeniowych, jak np. okien i pokrycia dachu. Oferteo.pl dysponowało kompleksowymi danymi na ten temat, co pozwalało na budowanie eksperckiego wizerunku serwisu i zdobywanie zaufania mediów.

  1. Nisza medialna


W mediach brakowało szerokiego, wieloaspektowego omówienia tematu. Informacje, które były przetwarzane przez serwis, stanowiły unikalną wartość informacyjną.

  1. Powszechność problemu


Temat budowy domu jest interesujący dla wielu Polaków, może być z powodzeniem poruszany zarówno przez media branżowe zajmujące się budownictwem, jak i media ogólnoinformacyjne.

Podjęto decyzję, by na podstawie tych danych stworzyć „Raport o budowie domów w Polsce”. Pierwsza edycja raportu ukazała się w 2013 roku. Oparta była głównie na wynikach zapytań ofertowych, złożonych w serwisie Oferteo.pl przez użytkowników planujący budowę domu, którzy podawali dokładne dane dotyczące mającej się rozpocząć budowy.

W kolejnych edycjach analizę poszerzono o dane zebrane z pogłębionych wywiadów ankietowych przeprowadzanych wśród osób, które już podjęły się budowy domu. Dzięki temu uzyskano informacje m.in. o przeciętnym czasie budowy, czy o tym, na ile ostateczne koszty wybudowania domu różniły się od planowanych.

Raport od początku był pomyślany jako cykliczne wydawnictwo. Z kolejnymi edycjami jego temat ewoluował. Aby poszerzyć grono mediów zainteresowanych raportem i dotrzeć do większego grona użytkowników, do raportu zostawały stopniowo dodawane tematy lifestyle’owe. Ankietowanych pytano m.in. o to, czy dom będzie budowany w mieście (jakiej wielkości?) czy na wsi, w jakim wieku rozpoczynają budowę, jaki był główny powód podjęcia decyzji o budowie domu, gdzie mieszkali wcześniej i co zamierzają zrobić ze swoim wcześniejszym lokum po przeprowadzce.

Timing

Istotnym elementem strategii komunikacyjnej „Raportu” było odpowiednie ulokowanie go w czasie. Kolejne edycje ukazywały się wczesną wiosną, czyli w czasie wzmożonego poszukiwania ekip budowlanych przez inwestorów.

Dystrybucja każdego kolejnego materiału rozpoczynała się od kontaktów z najważniejszymi mediami ogólnopolskimi: zarówno ogólnoinformacyjnymi, jak i branżowymi budowlanymi. Następnie materiał trafiał do pozostałych mediów o mniejszym zasięgu. Z kolei dla mediów regionalnych były także przygotowywane lokalne wersje raportu, w których przybliżano budowlane preferencje Polaków w poszczególnych regionach kraju.

Efekty

Dzięki takim zabiegom każda kolejna edycja „Raportu o budowie domów w Polsce” stawała się najbardziej kompletnym, cyklicznym wydawnictwem poruszającym temat budowlanych preferencji Polaków. W tym czasie liczba zapytań ofertowych dotyczących budowy domów w serwisie Oferteo.pl wzrosła ponad trzykrotnie z 3 286 w 2012 roku do 10 285 w 2016 roku.

„Raport o budowie domów” cieszy się zaufaniem czołowych mediów, które co roku publikują materiały na jego podstawie. Na wyniki „Raportu” powoływały się dzienniki i periodyki takie jak m.in.: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Polityka”, „Newsweek”, „Puls Biznesu” czy lokalne tytuły wchodzące w skład grupy Polska Press m.in. „Dziennik Polski”, „Gazeta Wrocławska”, „Głos Wielkopolski”, „Echo Dnia”, „Gazeta Pomorska” i inne.

Dzięki temu serwis Oferteo.pl zyskał cykliczną obecność w czołowych mediach internetowych takich jak: Onet.pl, wp.pl, Interia.pl, Bankier.pl, money.pl, Forsal.pl, Dziennik.pl, Ładnydom.pl, Wyborcza.biz czy Next.gazeta.pl.

O preferencjach budowlanych Polaków mówiła TVP Kraków i TVP Wrocław oraz radia, m.in. RMF FM, Radio Zet, Polskie Radio, Radio PiN, Eska czy Antyradio.

Raport był także wykorzystywany w depeszach Polskiej Agencji Prasowej oraz w agencyjnych materiałach Newserii i Newsrm.tv.

Łącznie w przeciągu dziewięciu edycji (2013-2021) „Raport” doczekał się łącznie ponad 8600 publikacji online i prasowych, a także materiałów w tv oraz radiu.

Dzięki podejmowaniu tematyki budownictwa Oferteo.pl nawiązał współpracę m.in. z:

- organizatorem Międzynarodowych Targów Budownictwa BUDMA – patronat medialny, obecność Oferteo.pl w wydawnictwach dedykowanych wydarzeniu oraz publikacje raportu na stronie internetowej Targów, a co za tym idzie, dostęp do kolejnych potencjalnych klientów;

- wystąpienie przedstawiciela Oferteo.pl z prezentacją wyników „Raportu” podczas ogólnopolskiej eksperckiej konferencji dla architektów „Dom dla rodziny” pod honorowym patronatem ministra infrastruktury i budownictwa.

      

Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na LinkedIN.
wersja do druku Wróć