F-Secure to globalny dostawca rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Produkty i usługi F-Secure są sprzedawane przez ponad 200 operatorów i tysiące resellerów z całego świata.
Wyzwanie
F-Secure to jeden z liderów rynku rozwiązań cyberbezpieczeństwa. Firma zbudowała swoją mocną pozycję głównie dzięki oprogramowaniu do ochrony IT oraz do zachowania prywatności w sieci dla odbiorców indywidualnych. Niemniej F-Secure ma w swoim portfolio również pakiet zaawansowanych usług i rozwiązań dla biznesu.F-Secure dysponuje specjalnym Centrum Cyberbezpieczeństwa, które opracowuje narzędzia do przeciwdziałania i wykrywania cyberataków oraz świadczy usługi dla sektora B2B. Eksperci F-Secure przeprowadzają m.in. testy penetracyjne, czyli kontrolowane ataki, które mają na celu poprawienie poziomu zabezpieczeń w firmie lub instytucji.
Głównymi celami planowanych działań było wyeksponowanie F-Secure na rynku B2B poprzez przedstawienie Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz budowanie wizerunku marki jako dostawcy rozwiązań bezpieczeństwa 360°. Oprócz tego F-Secure mogła zostać zaprezentowana jako firma skupiająca wokół siebie najlepszych ekspertów w branży.
Rozwiązanie
Przygotowania do kampanii rozpoczęły się od konsultacji z zespołem F-Secure w celu zidentyfikowania mających potencjał medialny aspektów działania Centrum. Informacje o cyberatakach coraz częściej pojawiają się w mediach, aczkolwiek kulisy świata cyberbezpieczeństwa pozostają dla opinii publicznej często nieznane. W związku z tym zdecydowano się postawić na demonstrację zaawansowanych metod wykrywania oraz przeciwdziałania zagrożeniom IT, a także wyeksponowanie członków zespołu Centrum Cyberbezpieczeństwa F-Secure, który składa się z czołowych ekspertów z branży.Najlepszym narzędziem prowadzącym do zrealizowania założonych celów było zorganizowanie wizyty studyjnej w siedzibie Centrum Cyberbezpieczeństwa F-Secure w Poznaniu. Podczas wizyty dziennikarze mogli zobaczyć od kuchni miejsce i sposoby działania osób chroniących klientów F-Secure przed atakami cyberprzestępców. Formuła ta pozwoliła nie tylko na zaprezentowanie pełni możliwości narzędzi stworzonych przez F-Secure, ale umożliwiała także poznanie pracowników biura oraz ich środowiska pracy.
Wytypowano 10 dziennikarzy z kluczowych mediów, których zaproszono do udziału w wizycie. Dziennikarze mieli zapewniony wspólny, komfortowy transport z Warszawy do Poznania. Na miejscu ich gospodarzem był szef Centrum, Leszek Tasiemski.
Leszek Tasiemski opowiedział historie związane z pentesterską działalnością grupy, tzw. War Stories. Zaprezentowany został również film, którego scenariusz powstał na kanwie historii pentesterów z F-Secure z kilku krajów zgromadzonych w ostatnich latach: https://www.youtube.com/watch?v=0_ZfuMlNJk8.
W trakcie wizyty zaplanowano czas na sesję Q&A oraz wywiady indywidualne z przedstawicielami F-Secure w Polsce. Dodatkowo obecni dziennikarze otrzymali jako jedyni materiał dotyczący pracy polskich pentesterów F-Secure. Po wizycie utrzymywano kontakt z dziennikarzami, by zapewnić im indywidualne wsparcie w przygotowywaniu publikacji.
By rozszerzyć pokrycie medialne także poza zaproszone media, przygotowano do dystrybucji dwa materiały prasowe związane z działalnością Centrum Cyberbezpieczeństwa F-Secure, w tym materiał z danymi o najczęściej atakowanych przez cyberprzestępców miejscach w Polsce oraz o krajach, z których ataki te najczęściej pochodzą.
Efekty
W wyniku kampanii ukazały się 124 publikacje, w tym 29 będących bezpośrednim efektem wizyty studyjnej. O Centrum Cyberbezpieczeństwa F-Secure oraz pracy jego specjalistów mówiły m.in. Newsweek, Dziennik Gazeta Prawna, RMF FM, Program IV Polskiego Radia, wp.pl, next.gazeta.pl oraz spidersweb.pl. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita oraz businessinsider.com.pl opublikowały obszerne wywiady z Leszkiem Tasiemskim.Pojęcia ”biały haker”, „pentester” oraz idea testów penetracyjnych zostały skutecznie rozpropagowane w mediach głównego nurtu w kontekście F-Secure, podczas gdy wcześniej były one wspominane głównie w mediach specjalistycznych.
Wizyta studyjna pozwoliła wzmocnić relacje z mediami poprzez wykorzystanie aspektu personalnego i bezpośredniego kontaktu dziennikarzy z pracownikami jednostki i ich historiami. Obecni w siedzibie Centrum Cyberbezpieczeństwa F-Secure dziennikarze publikowali na swoich profilach w mediach społecznościowych zdjęcia z wizyty.
Pokazanie wysokiego poziomu specjalizacji zespołu F-Secure poskutkowało zwiększonym zapotrzebowaniem mediów na wywiady i komentarze eksperckie od przedstawicieli firmy. W wyniku kampanii liczba udzielonych komentarzy dla mediów wzrosła dwukrotnie.
Kilka miesięcy po pierwszej wizycie studyjnej zorganizowano jej drugą edycję. Jej efektem było ponad 200 publikacji, w tym jedna ogólnokrajowej telewizji (TVP Info), 17 w radiu (m.in. Radio ZET), 7 w prasie (m.in. Rzeczpospolita i Puls Biznesu) oraz 83 w internecie.