Wraz z AlcoSense wykorzystaliśmy temat zaostrzenia kar dla nietrzeźwych kierowców do promowania nawyków zwiększających bezpieczeństwo na drogach, docierając do ponad 5 milionów odbiorców. Kampania została nagrodzona Brązowym Spinaczem.
Wyzwanie
Każdego roku polska policja zatrzymuje dziesiątki tysięcy kierowców, prowadzących po spożyciu alkoholu. Nawet co czwarty polski kierowca przyznaje, że mógł prowadzić samochód pod wpływem alkoholu, nie zdając sobie sprawy ze swojego stanu - nazywamy to nieświadomą nietrzeźwością.
By walczyć ze zjawiskiem polski rząd zdecydował o wprowadzeniu kary konfiskaty pojazdu za jazdę po alkoholu. Temat skupił dużą uwagę opinii publicznej i postanowiliśmy go wykorzystać do wypromowania przekazu o nieświadomej nietrzeźwości oraz dobrych nawykach kierowców, takich jak całkowita rezygnacja z prowadzenia samochodu po spożyciu alkoholu lub każdorazowe upewnienie się co do swojego stanu przy pomocy alkomatu.
Rozwiązanie
By wzmocnić przekaz oraz dostarczyć mediom wartościowych informacji, zrealizowaliśmy badanie na reprezentatywnej grupie kierowców, odkrywające unikalne dane o problemie nieświadomej nietrzeźwości oraz opinie o nowych przepisach.Na kilka dni przed wprowadzeniem kary konfiskaty pojazdów zorganizowaliśmy wydarzenie dla mediów, na którym po raz pierwszy zaprezentowaliśmy wyniki badania. Do współpracy zaprosiliśmy trzech niezależnych ekspertów - prawnika oraz przedstawicieli NGO związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego - którzy skomentowali problem oraz dane z badania podczas spotkania z dziennikarzami. Jednym z celów działań było zwrócenie większej uwagi mediów na potrzebę komunikowania o tym jak zapobiegać kierowaniu pod wpływem alkoholu.

Przygotowaliśmy łącznie 12 materiałów dla prasy, z których każdy zawierał przekaz o nieświadomej nietrzeźwości oraz sposobach na jej uniknięcie. By wesprzeć działania media relations, stworzyliśmy serię 20 postów specjalnych postów na social media marki AlcoSense.

Efekty
Kampania wzbudziła szerokie zainteresowanie mediów problemem nieświadomej nietrzeźwości oraz tematem nowych przepisów.W przeciągu jej trwania ukazało się 421 publikacji oraz 4374 materiałów w ramach sieci naszemiasto.pl.

O sprawie napisały m.in.: Gazeta Wyborcza, pb.pl, rp.pl, wp.pl, dziennik.pl, wprost.pl, tvn24.pl, fakt.pl, superbiz.se.pl i prawo.pl oraz czołowe media motoryzacyjne i branżowe w tym auto-swiat.pl, autokult.pl, otomoto.pl i Fleet. Ekspertów AlcoSense zaproszono do skomentowania tematu m.in. na antenach TVP Info, Antyradia, Radia Plus i radiowej “Czwórki”.
Udało się wyraźnie zaznaczyć aspekt edukacyjny w medialnym dyskursie o jeździe po alkoholu oraz położyć grunt pod kolejne działania marki w przyszłości.
Kampania została nagrodzona Brązowym Spinaczem 2024 w kategorii „Motoryzacja i transport”.