SMSAPI

Short Code i dwukierunkowa komunikacja SMS w kampaniach marketingowych

Powiększ

W realizacji kampanii marketingowej niezwykle przydatna może okazać się usługa Short Code, czyli krótkie 4- lub 5-cyfrowe numery SMS umożliwiające dwukierunkową komunikację między marką a konsumentami. Short Code największą popularność zyskały w USA, niemniej na polskim rynku coraz częściej można spotkać się z ciekawymi realizacjami z wykorzystaniem tej usługi.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań w marketingu, zdaniem wielu pracowników branży, jest proces zbierania wartościowych, ekskluzywnych baz danych. W tej sytuacji z pomocą przychodzą krótkie numery odbiorcze, które służą zarówno do wysyłania, jak i odbierania wiadomości.

Krótki numer odbiorczy składa się z 4 lub 5 cyfr (np. 4321, 4268), przez co jest dużo łatwiejszy do zapamiętania przez klienta. Warto przypomnieć, że standardowe numery GSM, używane także do odbioru wiadomości SMS lub MMS liczą 9 cyfr. Z technicznego punktu widzenia Short Code funkcjonują podobnie jak numery Premium, ale nie są obciążone podwyższoną płatnością. Koszt wysłania wiadomości jest naliczany według standardowych stawek operatorów danej sieci. Oznacza to, że konsument zainteresowany kampanią zapłaci za wysyłkę SMS-a od 0 gr w przypadku darmowego pakietu do ok. 20 gr w zależności od aktualnej stawki.

Kluczową rolę w promocjach z wykorzystaniem krótkich numerów odgrywa możliwość dwukierunkowej komunikacji. Konsument nie jest postawiony jedynie w roli odbiorcy komunikatu, ale również angażuje się go do podjęcia dialogu z marką. Tego typu interakcja z klientem może przyśpieszyć proces sprzedażowy, pozyskać nowe leady zgodnie z zasadami permission marketingu, pomóc lepiej zapamiętać markę dzięki elementom grywalizacji, podtrzymać relacje lub przeprowadzić analizę rynku. Usługa Short Code wykorzystywana jest również do ewaluowania przeprowadzonych rozmów telefonicznych z teleoperatorem, kiedy po zakończonej rozmowie otrzymujemy SMS-a z prośbą o ocenę usługi przykładowo w skali od 1 do 5.

Z badań przeprowadzonych na rynku brytyjskim przez firmę Text Marketer wynika, że możliwość udzielenia informacji zwrotnej na nadesłanego SMS-a zwiększa responsywność klientów o 20%, a 2/3 ankietowanych potwierdziło, że chciałoby się komunikować z ulubioną marką przy użyciu SMS-ów. Do wysyłki SMS-ów na krótkie numery najczęściej zachęcają nas reklamy prasowe, outdoorowe, radiowe oraz spoty telewizyjne. W przypadku telewizji częstym zjawiskiem jest wykorzystanie tego rozwiązania przez firmy ubezpieczeniowe.

Promując przykładowo aplikację mobilną, można wykorzystać SMS do wysłania skróconego linku – co umożliwia użytkownikowi łatwą instalację bezpośrednio na jego smartfonie. Osób, które wiadomość tekstową otwierają od razu po otrzymaniu, jest znacznie więcej od tych, którzy czytają maile czy otrzymują powiadomienia push z aplikacji. Co ciekawe, strona, do której prowadzi link w SMS-ie, może automatycznie rozpoznać system operacyjny telefonu i wyszukać odpowiednią wersję oprogramowania. Poniżej przedstawiona jest infografika przygotowana przez SMSAPI.pl – operatora platformy do masowej wysyłki SMS, która przedstawia potencjał trzech rodzajów komunikatów odbieranych przez użytkowników smartfonów.

Usługa Short Code i potencjał komunikacji SMS wykorzystany został przez Coca-Colę w oryginalnej, polskiej kampanii o nazwie „Podziel się radością“ przeprowadzonej we współpracy z SMSAPI.pl. Akcja promocyjna polegała na wyświetlaniu na billboardzie komunikatu, który zachęcał do wysyłania imion przyjaciół pod krótki numer 4488. Już po kilku sekundach imiona pojawiały się na butelkach napoju wyświetlanych na dużym ekranie. Kampania odbiła się szerokim echem, a sam mechanizm sprawił wiele radości konsumentom, szczególnie że za wysyłane wiadomości tekstowe nie pobierano opłat.

Jednym z ciekawszych przykładów wykorzystania komunikacji SMS jest Cardio Watch – narzędzie służące do pomiarów domowych u pacjentów cierpiących na choroby serca. Twórcy stworzyli system, który wysyła SMS-a pacjentowi z przypomnieniem o pomiarze ciśnienia, a po dokonaniu badania pacjent odsyła swój pomiar do lekarza. Firma podkreśla, że w tym przypadku SMS w komunikacji z użytkownikami okazał się lepszym narzędziem niż aplikacje iOS, Android, czy rozwiązania webowe.

Idąc krok dalej, twórcy narzędzia do kontrolowania ciśnienia postanowili również promować swoje urządzenie przy użyciu SMS-ów, korzystając z platformy do masowej wysyłki SMS:

Przed udzieleniem wywiadu telewizyjnego zaproponowaliśmy naszemu klientowi skorzystanie z usługi Short Code. Miało to na celu skłonienie jak największej liczby osób do zgłoszenia się na darmowe testy urządzenia. Wystarczyło aktywować prosty, czterocyfrowy numer i podpiąć go do naszej sieci, widzowie zainteresowani wzięciem udziału w testach musieli jedynie wysłać SMS o treści „TAK“. W ciągu 10 minut udało się zebrać aż 1200 zgłoszeń. Sukces przedsięwzięcia tkwił przede wszystkim w prostym sposobie kontaktu – mówi Andrzej Ogonowski, Marketing and PR director w SMSAPI.pl.

Przekonanie klientów do interakcji z marką przy użyciu SMS-ów pozwala na nawiązanie długotrwałych relacji. Jednocześnie tego typu promocje SMS-owe mogą stanowić dobre uzupełnienie dla standardowych działań marketingowych, zwiększając rozpoznawalność marki. Short Code doskonale sprawdzi się w generowaniu leadów sprzedażowych, w konkursach, eventach, loteriach czy ankietach. Możliwości wykorzystania tego mechanizmu jest bardzo wiele, a kluczową rolę w czerpaniu korzyści z tego rozwiązania pełnić będzie wyobraźnia marketera.

Materiały dodatkowe

wersja do druku Wróć