SMSAPI

Kreatywny marketing w Ekstraklasie – liczy się również mobile

Powiększ

Czy sukces, jakim był ćwierćfinał Mistrzostw Europy osiągnięty przez reprezentację Polski, długotrwale zwiększy popularność krajowej piłki? Czy przełoży się na wyższą frekwencję na stadionach rodzimej Ekstraklasy? Nowy sezon właśnie się rozpoczął, a kluby z pewnością będą poszukiwały kolejnych sposobów na przyciągnięcie kibiców na stadiony. Zwłaszcza że, jak pokazuje raport Deloitte Polska, przychody osiągane przez kluby w dniu meczowym wzrosły w 2015 roku aż o 16,6 mln PLN. Działy marketingu naszych ligowych klubów z pewnością powalczą, aby w tym sezonie zwiększyć frekwencję na stadionach, a co za tym idzie – przychody z dnia meczu. Jak pokazuje historia, komunikacja mobilna jest w tych działaniach często wykorzystywana. 

Z raportu Deloitte płyną dla klubów bardzo pozytywne wnioski. Wyraźnie widać, że zanotowały one wyższe przychody we wszystkich analizowanych obszarach: z działalności komercyjnej, praw do transmisji telewizyjnych oraz niezwykle istotne przychody z dnia meczowego, na które składają się wpływy uzyskane za bilety i karnety oraz wpływy ze stadionowego cateringu. Legia Warszawa uzyskała z tego tytułu 31,1 mln PLN, Lech Poznań – 20,6 mln PLN, a Lechia Gdańsk 6 mln PLN.

Działy marketingu polskich klubów stają przed trudnym zadaniem: co zrobić, aby przyciągnąć na stadion jak najwięcej kibiców. Wyzwanie jest trudne, wymagające ponadstandardowej kreatywności, ale dzięki temu w ostatnich latach mieliśmy wiele przykładów ciekawych akcji marketingowych w wykonaniu naszych klubów.

„Bądź świadkiem historii!”

Piast Gliwice

Piast Gliwice to aktualny wicemistrz Polski. Drużyna ze Śląska, walcząca do ostatnich kolejek o tytuł z warszawską Legią, szczególnie potrzebowała wsparcia kibiców. Klub korzystał więc m.in. z komunikacji SMS, wysyłając do fanów wiadomości z przypomnieniem terminu meczu, podaniem rywala i prośbą o kibicowskie wsparcie. „Bądź świadkiem historii!” – zachęcał kibiców Piast.

Sam jestem kibicem i bardzo podobają mi się tego typu wiadomości – mówi Andrzej Ogonowski, PR & Marketing Director w SMSAPI.pl. –  To bardzo pozytywne zjawisko, że klub poszukuje nowych kanałów komunikacji z fanami i nie poprzestaje na standardowym wywieszaniu plakatów z informacją o nadchodzącym meczu. Co więcej, SMS otrzymany od klubu jest też dla mnie, jako kibica, pewną wartością dodaną.

Halo, tu bracia Paixao!

Podobna niespodzianka czekała na kibiców Śląska Wrocław, którzy przy rejestracji podczas zakupu karnetu zostawili w systemie numer swojego telefonu. Przed jednym z meczów zadzwonili do nich z zaproszeniem na stadion bracia Flavio i Marco Paixao. Portugalczycy, mówiący po polsku z charakterystycznym akcentem, zostali łatwo rozpoznani przez kibiców.

Poznajmy się na… Tinderze

Przykład pochodzi co prawda nie z Ekstraklasy, ale jest niezwykle ciekawy i dotyczący zasłużonego klubu. ŁKS Łódź właśnie awansował do III ligi (czwarty poziom rozgrywkowy), a na tegoroczny Dzień Kobiet przygotował niespodziankę dla swoich fanek korzystających z Tindera – znanej aplikacji randkowej. W akcji wzięli udział piłkarze klubu. Kiedy kobieta odwzajemniała zainteresowanie zawodnika, ten zapraszał ją na mecz. Ciekawe, ile prawdziwych kibicowskich miłości do klubu miało w tej sympatycznej akcji swój początek.

Aplikacje mobilne

Spośród szesnastu klubów Ekstraklasy sześć komunikuje się z kibicami za pomocą oficjalnych aplikacji mobilnych. Są to: Legia Warszawa, Lech Poznań, Lechia Gdańsk, Wisła Kraków, Pogoń Szczecin i Arka Gdynia. Poznaniacy i gdańszczanie uruchomili aplikacje, za pomocą których ich sympatycy mogą kupować bilety na mecze. Lechia uruchomiła też specjalną aplikację dedykowaną Euro 2016. Użytkownicy „Eurotypera Lechii Gdańsk” obstawiali wyniki meczów ostatnich Mistrzostw Europy, a nagrodą dla najlepszego z nich była sesja zdjęciowa z piłkarzem gdańskiego klubu.

 „Masz karnet, wiesz pierwszy”

Kibice Lecha Poznań, którzy zakupili karnet na mecz swojej drużyny i pozostawili podczas rejestracji w klubowym systemie numer telefonu, jako pierwsi otrzymują SMS-y z najważniejszymi informacjami z życia klubu. Sympatycy „Kolejorza” w ten sposób otrzymują potwierdzenia nowych transferów czy wiadomości o ważnych spotkaniach, jak np. z trenerem lub zarządem klubu.

Zaskocz kibica!

Kreatywne plakaty zapowiadające mecze, filmiki nagrywane przez klubowe telewizje, spotkania piłkarzy z dziećmi – to wszystko również są bardzo ważne elementy strategii przyciągania kibiców na stadion, trudno jednak nie odnieść wrażenia, że potrzebują oni czegoś „ekstra”. Istotą kibicowania są przecież emocje i zaangażowanie w życie ulubionej drużyny.

Kluby o tym wiedzą, szukają więc nowych kanałów bezpośredniej komunikacji z kibicem, która najmocniej wpływa na emocje i angażuje. Kluby wiedzą również o tym, że ich zadaniem jest, aby wcześniej pozostający z boku kibic, który raz przyjdzie na stadion, chciał tam wrócić, kupił pamiątkę, obejrzał mecz w telewizji. W konsekwencji może zacznie identyfikować się z zespołem?

Przed nami nowy sezon i nowe akcje. Oby było ciekawie: i na boiskach, i wokół klubów.

Materiały dodatkowe

wersja do druku Wróć