Case study: Woolet

Powiększ

Woolet to innowacyjny portfel, który dzięki wbudowanemu modułowi Bluetooth oraz specjalnej aplikacji na urządzenia mobilne może zostać szybko zlokalizowany w razie utraty. Projekt powstał w 2014 roku z inicjatywy trzech doświadczonych start-upowców z Polski: Marka Cieśli, Barta Zimnego i Teodora Koscha. Produkcja Wooleta została sfinansowana drogą crowdfundingu poprzez serwis Kickstarter.com.

Wyzwanie

Twórcy Wooleta potrzebowali na realizację swojego pomysłu 15 000 USD. Środki te postanowili uzyskać poprzez crowdfunding. Jest to forma zbiorowego finansowania, w którym użytkownicy internetowej społeczności dokonują wpłat na realizację interesujących ich projektów. Model ten stał się alternatywną formą finansowania wielu produktów i projektów kulturalnych czy społecznych. Jako platformę finansowania Wooleta Polacy wybrali Kickstarter.com – najpopularniejszy obecnie serwis crowdfundingowy na świecie. Od początku istnienia Kickstartera jego użytkownicy wpłacili 1,4 mld dolarów na ponad 80 tys. zakończonych sukcesem projektów. Kategoria „Technologia” jest jedną z najpopularniejszych na Kickstarterze, a projekty do niej należące uzyskały łącznie na realizację niemal 220 mln dolarów.

By móc zebrać założoną kwotę, Woolet musiał się wyróżnić spośród niemal 1000 innych równolegle trwających projektów w tej właśnie kategorii. By tego dokonać, należało zapewnić projektowi odpowiednie pozycjonowanie oraz szeroką ekspozycję medialną. Ponieważ Kickstarter.com jest serwisem działającym w skali globalnej, działania media relations musiały obejmować także media zagraniczne. W aspekcie przekazu o produkcie Woolet miał zostać przedstawiony jako innowacyjny, a zarazem elegancki produkt skrojony pod potrzeby grupy docelowej – entuzjastów gadżetów i nowych technologii z klasy średniej. Przekaz musiał być na tyle skuteczny, by przekonać odbiorców do konkretnego działania, jakim było finansowe wsparcie projektu.

Rozwiązanie

W pierwszym etapie kampanii specjaliści SAROTA PR koordynowali prace nad tekstem głównym opisu Wooleta, kluczowym elementem strony projektu na Kickstarterze. Woolet został w nim przedstawiony jako produkt premium skierowany do osób zainteresowanych nowymi technologiami i trend-setterów. Na ten przekaz składało się wyszczególnienie takich cech jak innowacyjność, wysoka jakość materiałów oraz atrakcyjny design. Istotne również było zaliczenie Wooleta do będącej trendem w świecie nowych technologii kategorii wearables, czyli urządzeń elektronicznych, które są jednocześnie elementami ubioru i przenośnymi akcesoriami.

Agencja zajęła się także przygotowaniem i dystrybucją materiałów prasowych. Działania media relations były prowadzone głównie w Polsce, USA oraz Niemczech. W przypadku mediów polskich ważnym elementem budowania zainteresowania mediów produktem było podkreślanie jego polskiego rodowodu. Działania były skierowane do szerokiego grona mediów technologicznych, lifestyle'owych, popularnonaukowych, biznesowych oraz opiniotwórczych. Przed startem kampanii wytypowano listę 30 priorytetowych tytułów. Oprócz dystrybucji materiałów prasowych agencja aranżowała także wywiady z twórcami Wooleta. W kontaktach z mediami stosowano elementy storytellingu jako narzędzia budowania zainteresowania. Przedstawiano w ten sposób historię powstania Wooleta, która rozpoczęła się od anegdoty łączącej twórców.

Efekty

Kampania Wooleta okazała się dużym sukcesem. Na jego realizację udało się zebrać ponad 1 mln 200 tys. złotych (332 000 USD), co wielokrotnie przekroczyło zakładaną pierwotnie kwotę 15 000 USD. Projekt postanowiło wesprzeć ponad 2600 osób. Wynik ten jest drugim w historii polskich projektów na Kickstarterze.

W polskich mediach ukazało się 191 publikacji o Woolecie (5 w telewizji, 17 w prasie oraz 169 w Internecie) oraz liczne wzmianki w mediach społecznościowych. Woolet pojawił się m.in. w TVP1, TVN, TVN 24, Rzeczpospolitej, Pulsie Biznesu, Wprost, Do Rzeczy, LOGO, onet.pl, gazeta.pl, wp.pl, interia.pl, wyborcza.biz, forbes.pl, antyweb.pl oraz spidersweb.pl. Ponad 50 dziennikarzy zgłosiło chęć przetestowania Wooleta.

O Woolecie pisały także wpływowe anglojęzyczne serwisy technologiczne i newsowe, w tym techcrunch.com, gizmodo.com, slashgear.com, yahoo.com, dailymail.co.uk, independent.co.uk, androidauthority.com oraz gadgetreview.com.

Kampania niemal od podstaw zbudowała silną świadomość marki zarówno wśród potencjalnych użytkowników końcowych, jak i partnerów biznesowych. W jej efekcie twórcy Wooleta rozpoczęli współpracę z firmami Gino Rossi i HG Intelligence.

Nasze działania dla Wooleta trwały od stycznia do czerwca 2015 roku.

      

Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na LinkedIN.
wersja do druku Wróć