Case study: SAPPHIRE Nation

Powiększ

sapphireSAPPHIRE Technology to globalny producent sprzętu komputerowego. Specjalizacją firmy są karty graficzne, będące najważniejszym komponentem komputera z punktu widzenia graczy.

Wyzwanie

SAPPHIRE Technology to marka o silnej obecności i aktywności w mediach społecznościowych. Agencja SAROTA PR prowadzi globalne profile marki na Facebooku, YouTube, Twitterze oraz platformie Steam. Łącznie profile te gromadzą ponad milionową społeczność.

Jakkolwiek portale społecznościowe pełnią kluczową rolę w komunikacji, narzucają one pewne ograniczenia oraz poddawane są częstym zmianom funkcjonalności. Dotyczy to między innymi formy publikowanych treści czy regulaminów przeprowadzania konkursów. Ograniczenia te spowodowały, że podjęto decyzje o stworzeniu własnej, globalnej platformy – z kategorii „owned media” – nad którą będzie można sprawować pełną kontrolę.

Główne zadanie polegało na wypracowaniu koncepcji, przygotowaniu projektu oraz wdrożeniu serwisu internetowego, generującego wokół marki SAPPHIRE  atrakcyjne treści,  które przyciągać będą nowych sympatyków marki. Koncepcja serwisu musiała być spójna z dotychczasową strategią wizerunkową  oraz zintegrowana z jej ekosystemem komunikacyjnym. Serwis musiał również oferować dużą elastyczność w implementowaniu dedykowanych aplikacji konkursowo-promocyjnych.

Należało również przygotować stylebooka treści, zgodnych z zainteresowaniami i potrzebami głównej grupy docelowej marki SAPPHIRE – graczy i entuzjastów komputerów PC.

Ze względu na naturę projektu cele te miały charakter długofalowy.

Rozwiązanie

Pierwszym stadium projektu był etap przygotowawczy. Polegał on głównie na dokonaniu dogłębnej analizy platform blogowo-społecznościowych innych marek z branży komputerowej. Przeanalizowano między innymi strukturę, funkcjonalności, rodzaje treści publikowanych na wybranych serwisach oraz poziom interakcji użytkowników. Rezultaty tego researchu wraz ze  zdefiniowaniem potrzeb i celów, jakie stały przed nową platformą, stanowiło bazę do przygotowania strategii dla całego projektu i podzielenia jego wdrożenia na fazy.

Społecznościowy aspekt nowej platformy został podkreślony w jej nazwie „SAPPHIRE Nation”. Bycie członkiem „SAPPHIRE Nation” miało w zamierzeniu SAROTA PR budować wśród odbiorców dodatkowy element identyfikacji z marką. Przy współpracy ze specjalistami z dziedziny grafiki  internetowej, UX oraz programistów zaprojektowano layout serwisu oraz jego funkcjonalności. „SAPPHIRE Nation” otrzymało również swoje dedykowane logo wykorzystywane przy działaniach komunikacyjnych.

W projekcie serwisu zaplanowano głęboką integrację z profilami SAPPHIRE w portalach społecznościowych, poprzez umieszczenie na jego stronach licznych odnośników oraz widgetów z feedami treści. Celem tej integracji było uzyskanie maksymalnej synergii i widoczności działań prowadzonych na różnych kanałach.

Jako miernik rozwoju platformy określono wzrost liczby nowych subskrybentów newslettera, który miał być wysyłany raz na miesiąc do wszystkich członków społeczności. Design newslettera miał nawiązywać stylem do layoutu „SAPPHIRE Nation”. Zapisy na newsletter pozyskiwano za pomocą mocno wyróżnionego na stronie formularza zapisu oraz odnośników do niego w różnych częściach serwisu.

Ponieważ „SAPPHIRE Nation” miało być również miejscem prowadzenia konkursów i promocji online (związanych np. z premierami nowych produktów), zaimplementowano narzędzia do tworzenia dedykowanych formularzy. Dzięki pełnej programistycznej kontroli nad serwisem możliwe stało się realizowanie niestandardowych mechanik konkursowych i pełne stylizowanie podstron wedle wymagań poszczególnych kampanii.

Z nową platformą zintegrowano także istniejącą już wcześniej aplikację „Card Selector 2.0”, która pozwala na porównywanie i dobór karty graficznej na podstawie określonych przez użytkownika potrzeb. Design aplikacji dostosowano stylem do całości serwisu.

Staranna konfiguracja narzędzia analitycznego Google Analytics pozwoliła na dokładne śledzenie konwersji i przepływu użytkowników między poszczególnymi częściami serwisu. Wszystkie te techniczne aspekty miały stanowić narzędzie dla prowadzonych działań komunikacyjnych. Strategia projektu obejmowała zdefiniowanie  tematyki  oraz stylu planowanych artykułów na „SAPPHIRE Nation”. Przy ich doborze kierowano się doświadczeniami w dotychczasowej pracy nad komunikacją dla grupy docelowej marki oraz wynikami przeprowadzonego researchu innych marek, selekcjonując najistotniejsze  wątki badania.

Tematyka treści musiała również cechować się unikalnością i oryginalnością, wybiegając poza najbardziej oczywiste motywy, nie wychodzące jednak poza charakter działalności samej marki. Duże pole zarezerwowano dla treści o cechach eksperckich oraz lifestyle’owych, a także na publikowanie opinii mających wzbudzać dyskusje wychodzące poza kanały komunikacyjne marki SAPPHIRE Technology. Miało to na celu budowanie opiniotwórczości serwisu.

Specjaliści agencji SAROTA PR opracowali strukturę planu wydawniczego, który jest przygotowywany na każdy miesiąc. By zapewnić odpowiednią jakość treści, do ich tworzenia zaangażowano doświadczonych autorów specjalizujących się w różnych dziedzinach uwzględnionych w strategii komunikacyjnej. Jako że całość serwisu jest prowadzona w języku angielskim, do projektu włączono profesjonalnych tłumaczy i korektorów.

Przed uruchomieniem „SAPPHIRE Nation” stworzono dodatkowe założenia taktyczne dla poszczególnych profili marki w portalach społecznościowych, obejmujące regularne promowanie nowej platformy i udostępnianie publikowanych na niej treści. Zaczęto również propagować hashtag #SAPPHIRENation, którego udostępnienie było elementem kampanii związanej ze startem serwisu.

Efekty

SAPPHIRE Nation zostało uruchomione pod adresem sapphirenation.net w maju 2015 roku. Do lipca 2016 roku w serwisie opublikowano ponad 70 oryginalnych artykułów, a łączna baza odbiorców newslettera liczy ponad 500 000 użytkowników. Serwis notuje wzrosty liczby wyświetleń i stanowi centrum działań komunikacyjnych marki SAPPHIRE Technology ze swoją społecznością.

Platforma jest  źródłem wartościowych artykułów wykraczających poza tematykę produktową. Agencji udało się zbudować sieć kontrybutorów treści wysokiej jakości oraz skutecznie realizować regularny plan wydawniczy.

SAPPHIRE Nation stało się miejscem obserwowanym przez media, blogerów i entuzjastów nowych technologii. Informacje zamieszczane w serwisie są cytowane w serwisach technologicznych oraz udostępniane viralowo przez czytelników w social media.

Przeniesienie organizacji dużych konkursów i kampanii promocyjnych z portali społecznościowych na SAPPHIRE Nation pozwoliło na uniezależnienie się od zmian na tych kanałach oraz spowodowało intensyfikację liczby aktywności w skali roku. Największe z kampanii dotyczyły premier nowych produktów, które gromadziły uwagę dziesiątek tysięcy odbiorców przez strategię zwiastowania i budowania antycypacji.

Dalszy rozwój SAPPHIRE Nation  będzie realizowany przez dodawanie nowych funkcjonalności zwiększających zasięg oraz znaczenie całego projektu.

      

Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na LinkedIN.
wersja do druku Wróć