Oferteo

Leasing samochodów w polskich firmach: raport Oferteo.pl

Powiększ

Według GUS blisko 2/3 umów leasingowych (63,8%) podpisanych w roku 2013 związanych było z leasingiem pojazdów drogowych. Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania floty samochodowej w firmach, co przekłada się na zapytania ofertowe składane w Oferteo.pl – serwisie łączącym osoby poszukujące produktów i usług wraz z ich dostawcami. Jak wynika z analizy serwisu, polskie firmy są najczęściej zainteresowane  używanymi samochodami osobowymi, a umowę chcą podpisać na okres 4-6 lat.

Auta osobowe najpopularniejszym wyborem

Analiza zapytań ofertowych przeprowadzona przez Oferteo.pl pokazuje, że zainteresowanie samochodami osobowymi wyraża blisko 2/3 firm (65,50% zapytań). W drugiej kolejności przedsiębiorstwa zamierzają zainwestować w leasing auta dostawczego (18,52%), natomiast zapotrzebowanie na samochody ciężarowe zgłasza co dziesiąta (10,29%) firma.

Firmy wolą leasingować pojazdy używane


Warunki leasingu różnią się w zależności od stanu samochodu, dlatego firma musi najpierw podjąć decyzję, czy chce zainwestować w auto nowe czy używane – w drugim przypadku koszty leasingu są zwykle wyższe. Według Oferteo.pl, blisko 2 razy więcej firm pyta właśnie o samochody używane (62,10% pytających w stosunku do 33,77% poszukujących aut nowych) – dane dotyczą zarówno aut osobowych, ciężarowych jak i dostawczych. Procent kupujących nowe samochody jest najwyższy w przypadku aut osobowych.


Firmom zależy na wartościowych pojazdach

2/3 przedsiębiorców składających w Oferteo.pl zapytania o leasing nowych samochodów osobowych chce zaopatrzyć się w pojazdy o wartości 30-100 tysięcy (36,95% interesuje się pojazdami o wartości 60-100 tysięcy, a 33,99% samochodami o wartości 30-60 tysięcy złotych).

W przypadku samochodów dostawczych inwestujące firmy poszukują nowych pojazdów o wartości między 60 a 100 tysięcy (53,06% firm) oraz używanych o wartości do 30 tysięcy lub od 30 do 100 tysięcy złotych (odpowiednio 46,67% oraz 44,76%).

W kategorii samochodów ciężarowych wskazywana przez firmy wartość kupowanych pojazdów przekracza 100 tysięcy złotych (45,83% firm w przypadku nowych aut oraz 40% dla używanych).

Światowe marki pojazdów do 7 lat

Analiza zapotrzebowania na nowe samochody osobowe pokazuje, że najczęściej poszukiwane marki to: Skoda, Volkswagen i Mazda, a w przypadku samochodów używanych prym wiodą: BMW, Volkswageny i Fordy. Najpopularniejsze roczniki używanych osobówek to 2008, 2009 i 2011.

Firmy poszerzające swoją flotę o nowe samochody dostawcze są zainteresowane przede wszystkim markami Fiat i Renault. W przypadku pojazdów używanych, oprócz wymienionych powyżej, popularne są jeszcze auta marki Volkswagen, a najczęściej wybieranymi rocznikami są 2008, 2010 i 2011.

Firmy zamierzające leasingować nowe samochody ciężarowe preferują marki Iveco i Scania. W przypadku używanych pojazdów zapytania dotyczą najczęściej marek DAF i Renault z roczników 2007 i 2008.

Na początek inwestycja do 5% wartości auta


Według deklaracji firm składających zapytania ofertowe o leasing pojazdów, najbardziej pożądany sposób rozliczenia to wpłata niewielkiego wkładu własnego w wysokości do 5% wartości samochodu. Taką kwotę chce zainwestować aż 65,22% firm zainteresowanych samochodami dostawczymi. W przypadku używanych aut osobowych deklarowana jest nieco wyższa wpłata początkowa w wysokości 5-20%, którą chce wpłacić 37,16% firm. Jako że wysokość wkładu własnego może wpłynąć na obniżenie miesięcznych rat, niektóre firmy są gotowe na zainwestowanie na początku nawet 20 lub więcej procent wartości pojazdu. Do grupy tej należy 32% firm zaopatrujących się w nowy samochód ciężarowy oraz 28,85% firm poszukujących nowego auta osobowego.

Płatności rat leasingowych rozłożone na 4-6 lat

Analiza Oferteo.pl pokazuje, że firmy najbardziej zainteresowane są podpisaniem umowy z firmą leasingową na 4-6 lat – tak deklaruje około połowa firm, niezależnie od tego, czy wybór pada na auto nowe czy używane. Taki okres wydaje się dla nich optymalny po uwzględnieniu w budżecie stałych rat leasingowych i daje pewność zachowania bezpiecznej płynności finansowej firmy. W drugiej kolejności firmy są zainteresowane okresem leasingowania do 3 lat, natomiast zaledwie 9% łącznej liczby respondentów (9,08%) chce rozłożyć tę inwestycję na 7 i więcej lat.

Najczęściej samochody leasingują firmy na Mazowszu

Jak pokazuje analiza zapytań w Oferteo.pl, o leasing samochodów najczęściej pytają firmy z województwa mazowieckiego (22,72%), w dalszej kolejności – śląskiego (9,35%) i wielkopolskiego (8,28%). Dane te znajdują potwierdzenie w opracowaniu GUS zatytułowanym „Działalność przedsiębiorstw leasingowych w 2013 roku”, które wskazuje, że to właśnie w tych województwach najczęściej korzystano z usług leasingowych.

Poszukiwania w ostatniej chwili

Analiza zapytań składanych w Oferteo.pl pokazuje, że ¾ respondentów szuka firm leasingowych z wyprzedzeniem zaledwie jednego miesiąca lub z założeniem, że umowę podpisze tak szybko, jak to jest możliwe (76,21% zapytań). Pozostali szukają z wyprzedzeniem 3-miesięcznym lub nie mają jeszcze sprecyzowanego terminu, w którym chcieliby nabyć samochód.

Warunki finansowe liczą się najbardziej

„Leasing samochodu jest atrakcyjną formą finansowania floty samochodowej firm. Przeprowadzone przez nas pogłębione wywiady ankietowe z osobami, które podpisały umowy leasingowe jednoznacznie pokazują, że to warunki finansowe mają dla Klientów kluczowe znaczenie” – mówi Karol Grygiel, członek Zarządu Oferteo.pl. „W drugiej kolejności Klienci zwracają uwagę na jakość obsługi, a więc na szybkość kontaktu ze strony firmy po złożeniu zapytania ofertowego czy uważne wsłuchanie się w oczekiwania Klienta” – dodaje Grygiel.


Przedstawione dane pochodzą z analizy 847 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl przez osoby zamierzające nabyć samochód w leasingu.

Jak działa Oferteo.pl?

Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.

Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.

Materiały dodatkowe

wersja do druku Wróć