Duże sklepy, hale magazynowe, place budowy to tylko niektóre z licznych miejsc, w których wózki widłowe są niezbędne do codziennej pracy i transportu. Aby poznać preferencje firm zamierzających zaopatrzyć się w wózek widłowy, została przeprowadzona analiza ponad 2 150 zapytań ofertowych złożonych w portalu Oferteo.pl.
Parametry preferowanych wózków
Zapytania ofertowe na zaopatrzenie w wózek widłowy składane w Oferteo.pl zawierają podstawowe informacje o preferencjach i oczekiwaniach firm, które tego urządzenia potrzebują do swoich magazynów czy transportu towarów na utwardzonych placach zakładowych. Z przeprowadzonej analizy zapytań składanych w Oferteo.pl wynika, że najczęściej wybieranym rodzajem jest wózek widłowy czołowy, którego w swoim magazynie lub na utwardzonym placu potrzebuje blisko ¾ firm (73%). Drugi pod względem popularności jest wózek paletowy prowadzony, o który pyta 9% zainteresowanych. Użytkownicy niejednokrotnie wskazywali również indywidualnie inne typy wózków widłowych, jakie będą im potrzebne, m.in. wózki podnośnikowe czy podwieszane.
Połowa firm potrzebuje urządzenia, które będzie miało udźwig 2 t (dokładnie 48% zapytań), w następnej kolejności poszukiwane są wózki podnoszące 3-4 tony (27%). Bilsko 17% zapytań związane było z zaopatrzeniem w wózek do transportu stosunkowo drobnych towarów o wadze nieprzekraczającej 1 t. Pozostałe zapytania dotyczą udźwigu towarów o wadze przekraczającej 4 t.
Najczęściej poszukiwane wózki podnoszą towary na wysokość 3 m (43% zapytań). Blisko połowa mniej (27% firm) preferuje wózek o wysokości podnoszenia 4 m. Zaledwie 7% zapytań wskazuje na wózki widłowe podnoszące towar na mniej lub 2 m lub więcej niż 5 m.
Najpopularniejsze są wózki spalinowe na gaz, pyta o nie 41% internautów poszukujących wózka widłowego w Oferteo.pl. Zbliżona liczba użytkowników poszukuje zarówno wózków spalinowych na olej napędowy, jak i zasilanych elektrycznie (odpowiednio 24 i 22%). Pojedyncze firmy rozważają również zaopatrzenie się w urządzenie z zasilaniem ręcznym. Wybór rodzaju napędu wózka widłowego jest bardzo często zdeterminowany przez jego zastosowanie. Paweł Włuka z firmy Still podaje przykład wózków elektrycznych, które są stosowane w chłodniach ze względu na to, że służą do transportu żywności oraz w innych halach zamkniętych dzięki temu, że nie emitują spalin.
Gdzie najczęściej poszukuje się wózków?
„Nie ma jednej dominującej branży, która potrzebuje wózków widłowych” – mówi Piotr Niedziółka z firmy Elektroprogram. Te urządzenia są bowiem wykorzystywane zarówno w przemyśle ciężkim, budowlanym, spożywczym, jak również w innych firmach i przedsiębiorstwach, które potrzebują sprzętu do transportu towarów. Na podstawie zapytań składanych w Oferteo.pl widać jednak, że najbardziej aktywnymi rejonami, jeśli chodzi o zaopatrywanie się w wózki widłowe, są województwa: mazowieckie (17% zapytań), wielkopolskie (12%) oraz śląskie (10%).
Ile wózków kupują firmy?
Znakomita większość firm kupuje zazwyczaj jeden wózek widłowy (90%). Firmy potrzebujące 2 urządzenia stanowią zaledwie 6% wszystkich zapytań, a pozostałe zapytania zostały złożone przez firmy, które potrzebują co najmniej 3 wózki.
Nowe czy używane?
Spośród firm, które potrzebują wózka widłowego do transportu swoich towarów, blisko dwie trzecie (61%) decyduje się na model używany. Pozostałym użytkownikom zależy na zaopatrzeniu się w zupełnie nowy model lub potrzebują rady dystrybutora tych urządzeń dotyczącej tego, jaki zakup będzie dla nich bardziej korzystny. Jednym z czynników przy wyborze między nowym a używanym urządzeniem są koszty. „Cena używanego wózka widłowego może być nawet o połowę niższa niż nowego” – mówi Paweł Włuka z firmy Still. Zwraca on również uwagę na gwarancję, którą mogą być objęte również wózki używane, jeśli tak jak w przypadku firmy Still są one odnawiane przy wykorzystaniu oryginalnych części.
Najczęstszy zakup z własnych środków
Użytkownicy poszukujący wózków widłowych za pośrednictwem Oferteo.pl zapewniają, że dysponują własnymi środkami finansowymi przeznaczonymi na ten cel (66%). Co piąta osoba bierze również pod uwagę możliwość leasingu (21% zapytań). Pojawiają się również zapytania o wynajem (6% ogółu), co jest rozwiązaniem spotykanym przez dostawców wózków widłowych, szczególnie w czasach wzmożonego ruchu w sklepach, na przykład przed świętami, kiedy firmy wynajmują wózek na okres kilku dni lub tygodni. Jak mówi Paweł Włuka z firmy Still „jest to rozwiązanie bardziej elastyczne. Jego zaletą jest to, że firma może zrezygnować z zaplecza serwisowego, ponieważ bierze je na siebie firma udostępniająca wózek”.
Kiedy planowany jest zakup wózka widłowego?
Analiza zapytań ofertowych w serwisie Oferteo.pl pokazuje, że większość osób szukających wózków widłowych chciałoby pozyskać je jak najszybciej, najlepiej w ciągu 1 miesiąca (łącznie 65,4% zapytań). Jedynie co siódma osoba (13,7%) składa zapytanie 2 miesiące wcześniej niż planuje złożyć zamówienie, a pozostałe firmy poszukują ofert z co najmniej 3-miesięcznym wyprzedzeniem. Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl zachęca, żeby poszukiwania wózków rozpocząć z wyprzedzeniem. „Jeśli firma chce zaopatrzyć się w nowy wózek widłowy, musi liczyć się z kilkutygodniowym czasem oczekiwania na jego sprowadzenie. Poza tym wcześniejsze złożenie zapytania pozwala na dobre przemyślenie ofert i wybranie urządzenia, które najlepiej będzie służyło w codziennej pracy”.
Przedstawione dane pochodzą z analizy 2 154 zapytań ofertowych zamieszczonych w serwisie Oferteo.pl w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 1 lipca 2013 r. przez firmy chcące zaopatrzyć się w wózek widłowy.
Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.
Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.