inFakt

Błędy w rozliczeniu PIT – 7 częstych przypadków

Powiększ

Jeszcze jakiś czas temu, kiedy do sporządzenia PIT-u wszyscy używali kalkulatora i długopisu, w zeznaniach często pojawiały się błędy. Obecnie spora liczba osób przy dopełnianiu corocznego obowiązku korzysta z odpowiednich aplikacji. Nie znaczy to jednak, że pomyłki zupełnie zniknęły. Oto zestawienie 7 istotnych błędów w zeznaniach rocznych, których najlepiej uniknąć.

Jeszcze jakiś czas temu, kiedy do sporządzenia PIT-u wszyscy używali kalkulatora i długopisu, w zeznaniach często pojawiały się błędy. Obecnie spora liczba osób przy dopełnianiu corocznego obowiązku korzysta z odpowiednich aplikacji. Nie znaczy to jednak, że pomyłki zupełnie zniknęły. Oto zestawienie 7 istotnych błędów w zeznaniach rocznych, których najlepiej uniknąć.

1. Brak podpisu osoby składającej druk

Miejsce na podpis jest jedną z ostatnich rubryk w zeznaniu podatkowym, być może to właśnie dlatego część wypełniających PIT pomija ten krok. O podpisie powinny pamiętać przede wszystkim osoby, które składają PIT osobiście w urzędzie skarbowym. Przy przesyłaniu deklaracji przez Internet swoistym podpisem jest kwota przychodu z poprzedniego roku. Jednak w przypadku, gdy zostanie ona źle wpisana, system od razu o tym poinformuje.

Należy wiedzieć, że jeśli dana osoba rozlicza się wspólnie z małżonkiem, to małżonek nie musi się podpisywać. Z kolei jeżeli w swoim zeznaniu rozlicza się niepełnoletnie dziecko, które uzyskuje dochody, to podpis składa rodzic.

2. Zła kolejność małżonków

Małżeństwa składające zeznanie razem mogą wybrać, które z nich zostanie w zeznaniu wskazane jako podatnik (w poz. 1), a które jako małżonek (w poz. 2 zeznania). Trzeba jednak pamiętać, aby w dalszych częściach formularza nie pomylić kolejności ustalonej na początku. Co za tym idzie, należy wpisywać dane dotyczące „podatnika” oraz „małżonka” zgodnie z ustalonym wzorem.

3. Błędy przy przenoszeniu danych z informacji podatkowych

W przeważającej większości wypełnianie formularzy PIT polega na przepisywaniu danych z otrzymanych wcześniej informacji podatkowych – zwykle PIT-11. Zdarza się jednak, że robione jest to bardzo niestarannie, co sprawia, że w rozliczeniach pojawiają się błędy. I to te najgorszego typu, czyli odnoszące się do liczb. Konsekwencją braku staranności są nieprawidłowości odnoszące się zarówno do przenoszonych kwot, jak i obliczeń wykonywanych w oparciu o nie.

4. Brak koniecznego załącznika

Każda osoba, która wykazuje w zeznaniu kwoty przysługujących jej ulg, nie może zapomnieć o dołączeniu załączników. To o tyle istotne, że zgodnie z przepisami załącznik jest nieodłącznym elementem zeznania podatkowego i obydwa dokumenty należy złożyć razem. Do PIT-u nie trzeba jednak dołączać dokumentów potwierdzających wydatki (należy je przechowywać przez 5 lat).

5. Używanie nieaktualnych druków PIT

W myśl przepisów zeznania powinny być składane na aktualnych formularzach, których wzór ogłasza Ministerstwo Finansów. Jednak jako że zmieniają się one prawie co roku (np. dochodzą dodatkowe pola) nietrudno się tu pomylić. Również w sytuacji, kiedy korzysta się z różnorakich aplikacji umożliwiających wypełnienie PIT. Każdorazowo należy zaopatrzyć się w najnowszą wersję oprogramowania, która pozwoli na złożenie prawidłowego wzoru formularza.

6. Wpisanie błędnego nazwiska

Taka sytuacja może się zdarzyć przede wszystkim w odniesieniu do kobiet, które zmieniły stan cywilny. Dochodzi do niego w sytuacji, gdy kobieta po ślubie nie zgłosi urzędnikom nowego nazwiska, ale już zmienione wpisze do zeznania podatkowego.

Pewne nieścisłości niekiedy pojawiają się również w przypadku osób, które posiadają dwuczłonowe nazwisko, którego elementy zapisywane są z łącznikiem. Otóż jeśli w takiej sytuacji w nazwisku występuje łącznik powinien on się również znaleźć na druku PIT. Jego brak oznacza błędnie wypełnioną deklarację.

7. Brak pisma uzasadniającego przyczyny złożenia korekty zeznania

W sytuacji kiedy błędu nie udało się uniknąć należy złożyć korektę – urząd zawsze informuje o takiej konieczności. Jeśli już do tego dojdzie nie wolno zapomnieć o dwóch kwestiach. Pierwszą jest zaznaczenie na samym początku deklaracji, że nie jest to złożenie zeznania, ale właśnie korekta.

Drugą kwestią jest dołączenie do wypełnionego PIT-u formularza ORD-ZU, w którym podaje się przyczyny korekty. Podatnik ma 5 lat na złożenie korekty, licząc od końca roku złożenia nieprawidłowego zeznania. Należy jednak pamiętać, aby korektę złożyć na druku, który obowiązywał w roku złożenia poprawianego PIT-u.

Sebastian Bobrowski – dyrektor finansowy inFakt.pl

Kontakt prasowy:

Piotr Sarota

public relations consultant

SAROTA PR

agencja public relations
Tel.: +48 12 684 12 68

Kom.+48 606 895 326
Email: piotr(at)sarota.pl

www.sarota.pl

 

Jacek Dąbrowski

public relations specialist

 

SAROTA PR

agencja public relations
Tel.: +48 12 290 04 98

Kom.+48 662 858 219

Email: jacek.dabrowski(at)sarota.pl

www.sarota.pl

O inFakt ( www.inFakt.pl )

inFakt.pl to nowoczesne ogólnopolskie biuro rachunkowe dla prowadzących działalność na własny rachunek. Firma prowadzi profesjonalną i nowoczesną obsługę księgową jednoosobowych działalności gospodarczych za pośrednictwem prostych i intuicyjnych aplikacji online. Oprócz programu do fakturowania inFakt.pl świadczy usługi pełnej księgowości za pośrednictwem Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego oraz pomaga od podstaw założyć działalność gospodarczą. Obecnie z usług inFakt.pl korzysta ponad 300.000 firm.

Firma została założona w 2008 roku przez Wiktora Sarotę i Sebastiana Bobrowskiego, absolwentów krakowskiej AGH. inFakt.pl został wyróżniony m.in. przez Aulę Polska nagrodą Auler 2011, przyznawaną osobom i firmom będącym wzorem dla polskiego biznesu technologicznego.

Materiały dodatkowe

wersja do druku Wróć